Program
piątek, 11.03.2022 r., godz. 09:00-19:00
09:00-09:05
Słowo wstępne - aula CKD
09:05-09:15
Otwarcie konferencji
09:15-10:45
SESJA KRAJOWA – CZĘŚĆ PIERWSZA
sesja prowadzona w języku polskim
Przewodniczący sesji: Dr Marek Dąbrowski, dr hab. Tomasz Czarnik, dr Kazimiera Hebel
09:15-09:30
Symulacja w intensywnej terapii
Dr hab. n. med. Tomasz Czarnik, prof. Uniwersytetu Opolskiego
Czy symulacja medyczna to dobra ścieżka dla rozwoju nauki? Autorzy wystąpienia pokażą jak symulacja nowocześnie i autorsko pozwala tworzyć przyjazne środowisko do nauki.
09:30-09:45
Kierunki rozwoju i narzędzia symulacji medycznej w pielęgniarstwie – czyli kreowanie nowych doświadczeń
Dr n. med. Kazimiera Hebel, mgr Aleksandra Steliga
Przedstawienie narzędzi począwszy od metody 4 kroków do Escape Roomu. Na co zwrócić uwagę przy budowaniu zespołu do OSCE
09:45-10:00
Post-graduate – jak stymulować rozwój z wykorzystaniem symulacji medycznej
Mgr Szymon Rokicki, mgr Paweł Wiktorzak, mgr Paweł Oskwarek
Czy symulacja jest niewykorzystanym potencjałem w przypadku kształcenia podyplomowego i specjalizacyjnego? Baza dydaktyczna, zasoby sprzętowe oraz kadra stwarzająca możliwości maksymalizacji efektów kształcenia
10:00-10:15
Nauka w symulacji – jak wykorzystać zasoby symulacyjne do badań naukowych
Dr hab. n. med. Łukasz Szarpak
Przedstawiona zostanie perspektywa twórcy, który posiada imponujący dorobek naukowy. Jak wykorzystać drzemiący potencjał, do tworzenia nauki? Czy wciąż są dziedziny, które można odkryć?
10:15-10:30
Inspiracje i rewolucja w procesie kształcenia – symulacja jako hub w kreowaniu nowych miejsc rozwoju
Dr Marek Dąbrowski, mgr Ilona Kiel-Puślecka, dr Mateusz Puślecki, prof. Michael Czekajlo, dr Agata Dąbrowska, dr Marcin Ligowski, dr Sebastian Stefaniak, mgr Piotr Ziemak, prof. Bartłomiej Perek, dr Łukasz Puślecki
Czy wystarczy używać gotowych rozwiązań dostępnych na rynku? Nie. Autorzy tematu pokażą jak własna inwencja twórcza, zaangażowanie i budowa nowych, często pionierskich rozwiązań pozwala wykreować nowe narzędzie edukacyjne, które aktywnie wykorzystywane jest w kształceniu kadr
10:30-10:45
Nowe narzędzia ułatwiające prowadzenie zajęć, czyli co proponują producenci, aby symulacja była efektywniejsza i bardziej realistyczna
Ed Perez (Regional Director Europa Nasco Healthcare), Mirosław Kostyra (Dyrektor Zarządzający Simedu Sp. z o. o.)
10:45-11:15
Przerwa kawowa + czas dla wystawców
11:15-13:00
SESJA MIĘDZYNARODOWA: TEMAT PRZEWODNI – 10 LAT W SYMULACJI
sesja prowadzona w języku angielskim
Przewodniczący sesji: Prof. Michael Czekajlo, Prof. Łukasz Gąsiorowski, Dr Marek Dąbrowski
11:15-11:35
Simulation in a hospital environment. Does it make sense?
Andrew Sykes (Operations Manager Medical Education at Royal Brompton & Harefield NHS Foundation Trust, London, UK)
10 lat na osi czasu to bardzo krótki okres. Jednak 10 lat w symulacji często jest milowym krokiem w rozwoju. Autor tematu ukaże jednostkę, której działalność wykracza poza kształcenie studentów
11:35-11:45
omówienie tematu na forum
11:45-12:05
New tools in didactic – what has changed in 10 years
Alvaro (Al) Clemente Vivancos (Spain), Amanda (Mandy) Wilford (United Kingdom), Katarzyna (Kasia) Studnicka (Poland) SESAM (NurSinG)
Czy nowe narzędzia dydaktyczne tak naprawdę zostały dobrze wykorzystane? Autorzy na podstawie doświadczenia ocenią, które z dostępnych rozwiązań edukacyjnych wymiernie wpłynęło na zastosowanie w procesie kształcenia przyszłych kadr medycznych
12:05-12:15
omówienie tematu na forum
12:15-12:35
What we have done in 10 years
Professor Michael Czekajlo
Czy 10 lat w przypadku rozwoju produktu to długo? Co tak naprawdę dzieje się u twórców sprzętów symulacyjnych, kiedy my z nim pracujemy? Autorska perspektywa ukazująca zaangażowanie wybranego przedsiębiorstwa w rozwój, ulepszanie i budowanie nowych produktów
12:35-12:45
omówienie tematu na forum
12:45-13:00
Rapid Cycle Deliberate Practice (RCDP) and its potential
Brynjar Foss, PhD (Educational Lead at Laerdal Medical and SAFER)
13:00-14:00
Przerwa lunchowa - czas dla wystawców
14:05-15:30
SESJA KRAJOWA – CZĘŚĆ DRUGA
sesja prowadzona w języku polskim
Przewodniczący sesji: Dr Kazimiera Hebel, Prof. Anna Andruszkiewicz, Dr Agata Dąbrowska
14:05-14:15
Medycznie odpowiedzialni - ubezpieczenia dla branży medycznej
Beata Raczak (Towarzystwo Ubezpieczeń INTER Polska S.A. – PARTNER KONFERENCJI)
14:15-14:30
Mówić do pacjenta a może rozmawiać z Pacjentem. Wyjątkowość zajęć Komunikacyjnych
Dr n. med. Patrycja Marciniak-Stępak
14:30-14:45
Dwie perspektywy. Jedno przesłanie
Prof. Anna Andruszkiewicz, mgr Kamil Jabłoński i mgr Zofia Tekień-Jankowska
Połączenie perspektywy technicznej i instruktorskiej. Jak dwie płaszczyzny mogą współpracować zapewniając najważniejszy efekt jakim jest wzrost jakości kształcenia
14:45-15:00
Symulacja w farmacji
Dr n. farm. Magdalena Waszyk-Nowaczyk
Innowacyjność i tworzenie nowej ścieżki dydaktycznej, którą można powielić w budowaniu nowych zajęć. Symulacja w farmacji to autorski projekt wykorzystania bazy dydaktycznej do tworzenia nowoczesnych zajęć, których zakres nie kojarzy się bezpośrednio z symulacją - ale czy na pewno? Przykład ten obrazuje, że opracowanie planu i adaptacji przestrzeni jest zbieżne na wielu przestrzeniach edukacyjnych
15:10-15:15
Medyk, pedagog, naukowiec. Czy to wszystko można połączyć?
Dr hab. Piotr Leszczyński
Pełnienie wielu ról i zadań w jednostkach dydaktycznych w połączeniu z medyczną działalnością zawodową często tworzy pytanie, czy da się to wszystko połączyć? Autor w swoim działaniu pokaże różne perspektywy i sposoby na rozwój nauczyciela
15:150-15:30
Kiedyś to było – jak 10 lat zmieniło potrzeby, wymagania i oczekiwania
mgr Piotr Ziemak Kierownik CSM UMP
Kiedyś wystarczało nam czarno-białe kino. Dzisiaj korzystamy z ich wersji w 3d. Kiedyś egzaminy organizowaliśmy w szpitalach i w salach dydaktycznych. Dziś korzystamy z narzędzi elektronicznych i wprowadzamy egzaminy OSCE. Czy to wszystko jest nam bezwzględnie potrzebne?
16:00-16:50
DEBATA – CZY SYMULACJA „GENERALNIE” SIĘ OPŁACA?
Prowadzący debatę: Dr Rafał Staszewski, Dr Marek Dąbrowski
Uczestniczący w debacie: Dr Kazimiera Hebel, prof. dr hab. Ryszard Marciniak, prof. dr hab. n. med. Michał Pirożyński,
prof. Łukasz Gąsiorowski, prof. Michael Czekajlo, dr Łukasz Puślecki
Finalne wystąpienie będzie realizowane w formie debaty, w której udział wezmą przedstawiciele wiodących firm dostarczających sprzęt i rozwiązania wykorzystywane w symulacji medycznej, nauczyciele akademiccy oraz władze administracyjne, które kreują oraz współuczestniczą w tworzeniu nowych perspektyw rozwoju.
Moderacja debaty odbędzie się pod hasłem: Czy symulacja generalnie się opłaca?
Wspólnie z publicznością, która również będzie miała możliwość aktywnego współuczestnictwa, przyjrzymy się kosztom poniesionym na tworzenie nowoczesnych centrów symulacji, bezwzględnej wartości dodanej wynikającej z wykorzystywania nowoczesnej technologii w kształceniu oraz dalszych perspektywach rozwoju.
17:00-18:00
SESJA POSTEROWA
Przewodniczący sesji: Dr Marek Dąbrowski, dr Mateusz Puślecki, dr Kazimiera Hebel, dr Tomasz Kłosiewicz, dr Agata Dąbrowska, mgr Zofia Tekień-Jankowska, mgr Anna Sopala
Sesja POSTEROWA, dotyczy “środowiska” symulacji medycznej. Plakaty zostały umieszczone na stronie internetowej konferencji, a najciekawszy z nich zostanie uhonorowany nagrodą specjalną. Wybrane plakaty zostały przedstawione w formie drukowanej.
Abstrakty dotyczące prac (plakatów) zostaną opublikowane w czasopiśmie: Signa Vitae; Journal of Anesthesia, Intensive Care, Emergency and Pain Medicine; Special Issue Title: Medical Simulation – success in education, future of science
17:00-19:00
CZAS DLA WYSTAWCÓW
sobota, 12.03.2022 r., godz. 08:15-16:00
08:15
Otwarcie ZIMOWYCH WARSZTATÓW SYMULACJI MEDYCZNEJ